۱۹ آبان ۱۳۹۲، ۸:۲۹

گزارش خبری/

نارضایتی نخلداران از افزایش 68 درصدی آب‌بها/ کشاورزان در انتظار تجدید نظر مسئولان

نارضایتی نخلداران از افزایش 68 درصدی آب‌بها/ کشاورزان در انتظار تجدید نظر مسئولان

بوشهر - خبرگزاری مهر: کشاورزان و نخلداران دشتستان و آبپخش، افزایش 68 درصدی آب‌بها را نوعی ظلم در حق خود می دانند و خواستار تجدید نظر در این موضوع هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان دشتستان به عنوان قطب تولید خرمای استان بوشهر و یکی از مهمترین مراکز تولید خرمای کشور محسوب می‌شود و تعداد زیادی از مردم این شهرستان به‌ویژه در شهرهای آب‌پخش و سعدآباد از این طریق امرار معاش می‌کنند.

کشاورزان هر ساله مبلغی را به عنوان آب بها برای دریافت آب مورد نیاز خود در هر سال پرداخت می‌کنند که این مبلغ به عنوان مبلغی برای تامین آب و هزینه‌های نگهداری و توسعه شبکه‌های آبیاری از آنها دریافت می‌شود.

هر چند اداره آبیاری و زهکشی نیز از این مبلغ آب‌بها به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی خود استفاده می‌کند ولی افزایش بی‌رویه نرخ آب‌بها در سال جاری باعث ایجاد نارضایتی بین کشاورزان شده است.

کشاروزان اعتقاد دارند که در نرخ تعیین شده باید تجدید نظر صورت بگیرد و مسئولان باید وضعیت کشاورزان را بیشتر درک کنند؛ از طرف دیگر، مسئولان آبیاری نیز اعتقاد دارند که دریافت این مقدار آب‌بها، تنها بخشی از هزینه‌های آنها را تامین می‌کند و این مبلغ نیز بر اساس قوانین مخصوص به خود تعیین شده است.

پرداخت‌ آب‌بها نیز همانند آبیاری به صورت دوره‌ای انجام شود

بخشدار آب‌پخش با اشاره به مشکلات کشاورزان در زمینه تامین آب مورد نیاز، اظهار داشت: آبیاری و نحوه توزیع آب بیشترین مشکل کشاورزی در بخش آبپخش است که مسئولان باید به صورت ویژه به این موضوع بپردازند.

غلامرضا وفایی با اشاره به اهمیت بسیار بالای مدیریت منابع آبی، اضافه کرد: افزایش نرخ حق آب از مبلغ 320 تومان به 530 تومان موجب نارضایتی کشاورزان دشتستانی شده است و همه مسئولان برای رفع مشکلات کشاورزان باید تلاش لازم را داشته باشند.

بخشدار بوشکان نیز با اشاره به اهمیت تأمین به موقع آب کشاورزی، گفت: راندمان افزایش بهره‌وری از آب به میزان یک درصد، معادل احداث سه سد است که این ضرورت استفاده از امکانات و تکنولوژی را نشان می‌دهد.

علی افراسیابی با بیان اینکه منابع تامین آب از مباحث پر دامنه کشاورزی است، خاطرنشان کرد: اگر امروز گرفتار خشکسالی شده‌ایم به دلیل این است که هزینه‌ها با منابع درآمدی همخوانی و یکسانی ندارند.

وی به انواع خشکسالی اشاره کرد و گفت: یکی از انواع خشکسالی، خشکسالی آب و هوایی است و وقتی در یک سال میزان بارندگی سالانه به اندازه کافی نباشد دچار خشکسالی آب و هوایی می‌شویم.

بخشدار بوشکان اضافه کرد: اگر بدون برنامه‌ریزی، تحقیق و کارشناسی مسایل، وارد طبیعت شویم آنکه متضرر خواهد شد، خود انسان‌ها هستند.

نگرانی کشاورزان به‌علت نبود یک نرخ مشخص برای آب‌بها

 بخشدار شبانکاره نیز با اشاره به ساختار سد رئیسعلی دلواری خاطرنشان کرد: سامانه و کانال‌های آبیاری سد شهید رئیسعلی دلواری از نظر ساختاری دچار ایراداتی است که لازم است رفع شوند.

مختار چترسنجی ادامه داد: ارتفاع کانال‌ها پایین‌تر از سطح زمین‌های کشاورزی است که در برخی روستاها از جمله روستای بویری کاملا مشهود است و آبرسانی به زمین‌های کشاورزی را دچار مشکل می‌کند.

بخشدار شبانکاره ابراز داشت: عدم وجود دریچه برای برخی از کانال‌ها نیز از مشکلات اساسی در بین کشاورزان شبانکاره است که باید مرتفع شود.

وی همچنین وجود نگرانی برای کشاورزان به دلیل نبود یک نرخ مشخص برای حق‌آبه و ... را نیز مورد بحث قرار داد و خواستار تلاش دسته‌جمعی برای رفع این معضلات شد.

تمامی کشاورزان از وضعیت آب‌بهای نخیلات ناراضی هستند

رئیس فراکسیون نمایندگان استان‌های جنوبی کشور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تلاش همه مسئولان برای رفع مشکلات کشاورزان، گفت: حمایت از کشاورزی سبب رفع مشکلات حوزه اقتصادی، اشتغال و تولید می‌شود و این موضوع نیازمند توجه همه مسئولان است.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد خواستار هم‌افزایی و اتحاد مدیران برای رفع این مشکلات شد و اضافه کرد: از مدیران در عرصه کشاورزی بیلان کار نمی‌خواهیم و تنها خواسته ما از ایشان جلب رضایت کشاورزان است.

وی با بیان اینکه تمامی کشاورزان از وضعیت آب‌بهای نخیلات ناراحت و گله‌مند هستند، تصریح کرد: افزایش 68 درصدی نرخ آب‌بهای نخیلات در سال جاری منطقی نیست.

لزوم توجه به میزان ارائه خدمات آبی به کشاورزان در محاسبه نرخ آب‌بها

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به میزان ارائه خدمات آبی به کشاورزان در محاسبه نرخ آب‌بها، افزود: آب‌‌بها باید بر اساس میزان آبی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد از آنها دریافت شود.

وی با اشاره به آمادگی برای پیگیری و همکاری با مسئولان برای رفع مشکلات کشاورزان، افزود: در ارتباط با وضعیت آب‌بهای نخیلات دشتستان نشست‌هایی با وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو داشته‌ایم و ایشان قول مساعد به‌منظور کاهش و رفع مشکلات را داده‌اند.

حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد خاطرنشان کرد: مسئولان باید دستگیر و یاری‌کننده کشاورزان باشند و در کنار تحقق اهداف سازمانی باید برای تحقق منافع و درخواست‌های کشاورزان برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

نرخ آب‌بها بر اساس محصولات تولیدی تعیین می‌شود/ تعیین نرخ آب‌بها بر اساس قانون

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر در ارتباط با میزان آب‌بهای دریافتی از نخلداران اظهار داشت: آب‌بهای پرداختی توسط نخلداران به عنوان مهمترین منبع نگهداری و بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری محسوب می‌شود و آب‌بها نیز در همین زمینه هزینه می‌شود.

شاپور رجایی در ادامه با بیان اینکه همه اقدامات خود را در چارچوب قانون انجام می‌دهیم، تصریح کرد: بر اساس قانون تعرفه آب‌های کشاورزی باید بر اساس عملکرد محصولات کشاورزی و قیمت محصولات باید تعیین شود.

وی افزود: بر اساس قانون، نرخ آب‌بها در اراضی کشاورزی استان بوشهر که از کانال‌های مدرن منشعب می‌شوند، سه درصد میزان تولید در واحد سطح است و در مناطقی که خدمات پمپاژ ارائه می‌شود، علاوه بر هزینه آب‌بها باید هزینه پمپاژ نیز از کشاورزان دریافت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر با بیان اینکه میزان تولید هر اصله نخل به‌طور متوسط 35 کیلوگرم تعیین و قیمت خرما نیز یک‌هزار و 200 تومان در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: بر این اساس، آب‌بهای هر اصله نخل یک‌هزار و 270 تومان تعیین شد.

وی اضافه کرد: همچنین با در نظر گرفتن توانایی پرداخت کشاورزان و ... نرخ آب‌بها در سال جاری به 500 تومان به‌عنوان هر اصله نخل تعیین شد که با مالیات بر ارزش افزوده به 530 تومان افزایش یافت.

کد خبر 2172756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha